Skulle det være en ny elbil. Nej, ellers tak. Sådan lyder det nedslående svar fra danskerne, da Ingeniørforeningen, IDA spurgte til, om vi er klar til at skifte den fossile øse ud med en på elektroner. Faktisk var kun 13 procent positive over for et elbilsvalg.
Anklagepunkterne er de klassiske, som i realiteten altid hives frem, når snakken falder på elbil kontra fossil bil. Det er pris, batterierne og ladestandere – faktisk alt det, som adskiller en elbil fra en konventionel bil. Så det ser ikke let ud, hvis landet om cirka 10 år skal have en million elbiler summende rundt på vejene.
– En omstilling af den danske transportsektor er nødvendig for at reducere vores klimabelastning, og her skal elbilerne bidrage som en del af løsningen. Vi bliver nødt til at gøre det attraktivt for folk at vælge en elbil, når de skal anskaffe sig en ny bil. Derfor haster det også med, at politikerne sætter skub i tiltagene, der skal gøre det nemmere og billigere at vælge en elbil, siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for IDA.
Og kan man så gøre noget ved det? De tekniske specifikationer er i sagens natur lukket land, men både pris og antal af landestandere kunne der godt pilles ved.
– Vi bliver nødt til at kigge på en eller anden form for afgiftsfritagelse, så en elbil bliver et mere naturligt valg for flere. Jeg ser også gerne, at man kom med et afgiftsregime, der gælder de næste 10 år, så der bliver skabt en vis tryghed for bilkøbere og -sælgere om afgifterne på alle biltyper. Hvis elbilerne skal være afgiftsfrie, så må politikerne finde en anden måde at finde de penge, som benzin- og dieselbiler hvert år bidrager med til statskassen, siger Thomas Damkjær Petersen.
Ifølge beregninger fra IDA bør Danmark forbyde salget af nye benzin- og dieselbiler allerede fra 2022, hvis transportsektoren skal bidrage tilstrækkeligt til en CO2-reduktion på 70 procent i 2030, som er nedfældet i den klimalov, der blev vedtaget af Folketinget sidste år.
Kilde: IDA