Store marker med solceller, der vender sig efter solen. Havvindmøller, der kan producere både el og brint. Elbiler, der tanker elektricitet, men også leverer den tilbage til elnettet, hvis behovet opstår. Sådan ser nogle af byggeklodserne til fremtidens sammenkoblede energisystem ud. Hertil skal lægges en sammenkobling af el-, varme- og brintsystemerne for at udnytte den grønne energi optimalt.
Men det er ikke sådan lige at give sig i kast med lege med de omfattende byggeklodser
Den øvelse kan forskere fra ind- og udland og folk fra energiindustrien opøve i DTU’s energilaboratorium System Integration Lab (SYSLAB), som er en del af PowerLabDK, ligesom de kan teste og udvikle samspillet imellem enheder, der bruger, producerer og lagrer energi.
Og med en samlet bevilling på 57 millioner fra de såkaldte UNILAB-midler bliver SYSLAB-faciliteterne på Risø Campus udvidet til bl.a. også at kunne rumme power-to-X-faciliteter samt brint- og varmesystemer. Det giver mulighed for at teste, hvordan man bedst sammenkobler de forskellige dele af energisystemet.
Den grønne omstilling kræver en massiv forskningsindsats, som vi nu får mulighed for at stille laboratorier til rådighed for. Vi glæder os over i endnu højere grad at kunne samarbejde med industrien om at skabe de helt rigtige løsninger til fremtidens bæredygtige energisystem og afprøve dem her på DTU’s campus på Risø, siger rektor på DTU, Anders Bjarklev.
Bevillingen udmønter sig i 20 nye testenheder ud over de ladestandere til elbiler, solceller, vindmøller, batterier, huse og andre bygninger m.m., der allerede er en del af faciliteterne. Udvidelsen indbefatter fx en intelligent kontorbygning med kontrolcenter og demonstrationslaboratorium, varmepumper og intelligent styring.
I alt kan det levende laboratorium ved Roskilde Fjord snart bryste sig af at råde over 40 energiforbrugende og -producerende apparater fordelt på omkring en kvadratkilometer grund. Læg dertil 4,8 kilometer nye fjernvarmerør, der forbinder SYSLAB’s seks bygninger og de tre snart sammenkoblede el-, varme- og brintsystemer.
Kilde: DTU