Ducato-navnet velkendt af de fleste, der beskæftiger sig med varevogne, og har været blandt de mest populære i de næsten 40 år, der har været Ducato’er på marked. Nu er turem kommet til at springe over i et helt nyt segment – elbiler.
Udviklingen af E-Ducato er baseret på data om bl.a. last og miljømæssige data fra over 28.000 køretøjer, der har kørt mere end 50 mio. km, for at lave en varebil, der lever op til brugernes ønsker og behov.
Den kommer med forskellige batterierpakker. Det mindste giver en rækkevidde på 200 km, den største på 330. Dog skal man tage disse tal med forbehold. De er nemlig opgivet i den noget bedaget NEDC-norm, og ikke den langt mere realistiske WLTP.
Uagtet rækkevidden, har elmotoren en effekt på 90 kW og 280 Nm, og fabrikken har, meget klogeligt, sat en begrænsning på tophastigheden på 100 km/t. Høje hastigheder dræner batteriet voldsomt. Det kan oplades med både AC og DC og med en effekt på op til 50 kW. Den kommer både som chassis, kassevogn og combi med sæderækker. Varerumsvolumen kommer i størrelser fra 10 og helt op til 17 m3, samt dens lasteevne, der bliver helt op til 1.950 kg.
E-Ducato vil være udstyret med en vifte af forskellige opkoblingsservices både til den daglige bruger og til flådemanageren. Det omfatter bl.a. Mopar Connect, der lader brugeren planlægge opladning samt følge sin flåde og varebilernes ture via smartphone. Med My:RemoteControl kan man styre bilen fra en smartphone – f.eks. kan man låse døre op og i, finde den nemt på en fyldt parkeringsplads og holde øje med den, hvis man ikke selv kører den. My:Car giver data om varebilen, så man altid kan se f.eks. dæktryk eller batteriniveau. My:Journey giver overblik over ens ture på smartphonen med kort, datoer og egne noter. My:eCharge indeholder alt, man skal bruge til at oplade E-Ducato – på sigt vil man kunne finde og anvende offentlige ladestandere, ligesom man kan styre opladningen også ved private ladestandere. My Fleet Manager er en løsning, der gør det nemt at styre aktiviteter, status, service og assistance for hvert køretøj.
Den nye E-Ducato forventes at blive introduceret på det danske marked i slutningen af året.