Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen etablerer ”Center for Digitale Platforme”, som skal styrke håndhævelsen af konkurrencereglerne over for digitale platforme. Samtidig skal centeret udarbejde analyser af platformenes adfærd for blandt andet at afdække, hvordan de påvirker konkurrencen, vækstvilkårene for mindre virksomheder og forbrugerne.
– De digitale platforme spiller en stadigt større rolle i handlen med varer og tjenesteydelser. Det har stor betydning for konkurrencen, og for os som forbrugere. Derfor opretter vi nu et nyt center, der skal have fokus på håndhævelse af konkurrencereglerne over for digitale platforme og gennem løbende analyser etablere ny viden om platformene, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald.
Centerets opgaver består blandt andet i at:
– håndhæve de kommende regler i forordningen om erhvervsbrugeres rettigheder på digitale platforme (P2B-forordningen)
– håndhæve konkurrenceregler for digitale platforme
– udarbejde konkurrenceanalyser af digitale platforme
– gennemføre opsøgende aktiviteter henvendt mod danske virksomheder og andre interessenter
– være et knudepunkt for styrelsens analyser af big data, machine learning, kunstig intelligens og algoritmer samt brug heraf
samt analysere adfærdsmæssige virkemidler på digitale platforme.