Corona-krisen har fået flere virksomheder til at sætte fart på den digitale omstilling, og digitale værktøjer har hjulpet byggebranchen med at fastholde sit aktivitetsniveau. Det viser ny undersøgelse fra Molio.
Flere end 7 ud af 10 af de adspurgte i undersøgelsen tilkendegiver, at den nuværende krise har fået flere medarbejdere til hurtigere at adoptere teknologiske værktøjer mere velvilligt, og 7 ud af 10 vurderer ligeledes, at flere medarbejdere i virksomheden nu arbejder digitalt på grund af krisen.
– Corona-krisen sender rystelser igennem hele vores samfund, og som vi har set andre steder i verden, er det nogle gange de udefrakommende påvirkninger, der får skabt de varige ændringer. Så selvom vi altså står i en svær situation lige p.t., så tyder det på, at krisen kan få udbredt et mere digitalt mindset i byggeriet, som vil have stor gavn på både kort og langt sigt, fortæller Christina Hvid, der er administrerende direktør i Molio, som står bag undersøgelsen.
Det er især de digitale kommunikations- og fildelingsprogrammer, der har fået bredere anvendelse i byggeriet, men også mere anvancerede og branchespecifikke værktøjer er blevet anvendt mere end før krisen. Det gælder apps og online-værktøjer som Byggeweb, Dalux og Letsbuild, og softwareløsninger som Revit, Sigma og Solibri. Molio ser derfor en situation, hvor branchens virksomheder i stigende grad vil prøve kræfter med mere avancerede teknologier.
– Det peger på, at vi er i en situation, hvor vi som branche er motiverede og har et digitalt momentum, som kan føre til, at vi ikke kun bliver stærkere på værktøjer til kommunikation og administration, men også til nogle af de mere komplekse teknologier, som kræver mere i begyndelsen, men som hurtigt kan yde et større bidrag til både den enkelte virksomhed og branchen som helhed, fortæller Christina Hvid.
Kilde: Molio