Knapt er man kommet over jubelåret 2018, før der tegner sig sorte skyer i horisonten for byggeriet. Mens der i 2018 var smil og glade miner over hele linjen, så er det nu panderynken, der præger billedet. Baggrunden er, at alt går den forkerte vej.
Værst ser det ud for investeringerne i større trafikale infrastrukturprojekter som veje og metrostrækninger, der ventes at falde med næsten 20 procent i 2020 i forhold til i år. Heller ikke det ellers så aktive boligbyggeri peger i den positive retning. Her nåede man toppen netop i 2018, og aktiviteten i det samlede nybyggeri holdes kun oppe af, at der er udsigt til at blive bygget væsentlig flere almene boliger.
Heller ikke fra politisk hold kan man skimte blå himmel. Tværtimod.
– Et fald i investeringerne til trafikale infrastrukturprojekter på næsten 20 procent er bekymrende, og det rammer branchen hårdt. En stop-and-go politik på anlægsområdet er gift for en infrastruktur, der gavner hele samfundet, for anlægsbranchen og for alle de borgere og virksomheder, der spilder timer i trafikken hver dag, siger administrerende direktør Lars Storr-Hansen.
Derfor håber han, at en kommende regering vil tage fat umiddelbart.
– Vi har lige set ambitiøse infrastrukturudspil fra både regeringen og DF og fra Socialdemokratiet. Men der vil gå flere år, før de enkelte projekter bliver realiseret. Det kan vi ikke vente på. Jeg vil kraftigt opfordre den nye regering, uanset hvilken farve den får, til at fremrykke nogle af de større vej- og baneprojekter, så de kan gå i gang så hurtigt som muligt og meget gerne næste år, siger Lars Storr-Hansen.
Kilde: Dansk Byggeri