El-bilen er et hit, men den kan meget snart få voldsom konkurrence fra brintbilen – som jo dybest set også er en el-bil. Det viser en gennemgang af de tiltag, som flere af verdens store bilfabrikanter har gang i.
Måske vil man ikke have en brintudgave af Musks Tesla til at komme og snuppe både marked og opmærksomhed.
Toyota sælger således allerede deres Mirai, og Hondas Clarity, der har drønet rundt som forsøgsbil i en årrække, kan den leases – bl.a. her i landet.
Men også Hyundai/Kia, Mercedes, BMW, Ford, GM, Nissan/Renualt og Audi har gang i diverse projekter – med forskellig udgangspunkt. F.eks. ligner GMs brinttruck noget fra en Mad Max-film, Audi er en mere klassisk udseende stationcar, BMWs er en lav sportsvogn, mens Mercedes allerede nu har planlagt at sende en såkaldt brinthybrid plug-in version af deres GLC-model, kaldet GLC F-Cell på gaden i år.
Ligesom tilfældet er med de klassiske diesel- og benzinbiler, så er der også et bredt samarbejde på tværs af bilmærkerne omkring brintteknoligoen. F.eks. arbejder Totoya og BMW sammen, mens Ford har teamet op med Mercedes og Nissan.
Den store fordel med en brintbil er den kort optankningstid, der ligger på ganske få minutter. Ulempen – i hvert fald for nærværende – er den mildt sagt dårlige infrastruktur med hensyn til tanke.
Kilde: Brintbil.dk/Business Insider