I dag anvender størstedelen af alle bilproducenter på markedet 48-volt systemer fra Bosch. Nu går Bosch et skridt videre mod at styrke deres position inden for elektromobilitet og starter en langsigtet og strategisk samarbejdsaftale med CATL, en af verdens førende virksomheder inden for lithiumbatterier.
48-volt systemer fra Bosch forstærker forbrændingsmotorerne med en elmotor. Elmotoren drives af batteriet, som lades af den energi, der opstår, når bilen bremser – et system, der gør, at bilens brændstofforbrug kan reduceres med op til 15 procent.
Markedet for 48-volt systemer vokser over hele verden, og efterspørgslen stiger især i Europa og Kina. Bosch regner med, at op mod 20 procent af alle nye biler, der årligt sælges i verden i 2025, vil have et 48-volt system integreret i bilen.
Hos Bosch regner vi med, at 48-volt systemer vil være minimumsstandard på fremtidens bilmarked, siger Stefan Hartung fra ledelsen, der også er ansvarlig for divisionen Mobility Solutions. Bosch har en unik position inden for elektromobilitet og deres elektriske drivlinjer findes allerede i mere end 1 million køretøjer over hele verden. Bosch planlægger at øge deres salg inden for elektromobilitet med fem milliarder euro inden 2025, hvilket er en tidobling af salget.