Tendensen inden for motorteknologi går mod endnu mere kompakte VFD-motorer med den samme eller højere ydeevne end deres forgængere. Mindre plastisolerede runde strømtilslutninger såsom M16 eller M18 bruges i stigende grad til de nye motordesign, så de kan udnytte deres fulde potentiale. Motorernes mere kompakte design kan medføre højere temperaturer inden i systemet sammenlignet med større sortimenter af de samme motorer.
Resultatet er, at kablet varmes op via tilslutningskontakterne. Selvom det ikke har indflydelse på motoren og de forbundne komponenter på kort sigt, kan der på lang sigt opstå alvorlige problemer. Hvis kablets isoleringsmateriale ikke kan modstå de forhøjede temperaturer på lang sigt, kan der opstå kortslutninger i kablet og i nærheden af tilslutningerne, hvilket i værste fald kan medføre brand. Derfor spiller isoleringsmaterialet en ny central rolle i valget af de rigtige servo- og motorkabler.
Efter en udviklings- og testperiode på fem år tilbyder Igus nu en løsning, der skal forhindre skader på de kompakte motorer, i form af et nyt isoleringsmateriale til deres chainflex VFD motor- og servokabler. Virksomhedens ekspertise inden for højtydende polymerer betyder, at motion plastics-specialisten har været i stand til at udvikle et nyt materiale, der bestod de omfattende laboratorie- og praktiske test. I test 5034 kunne CF29 servokablet med en bøjningsradius på 7,2 x d for eksempel holde til mere end 45 millioner slag.
I modsætning til andre gængse materialer opfylder det nye materiale de øgede varmekrav til de nyeste motorgenerationer. Dette gør Igus til den eneste leverandør på det globale marked, der tilbyder langvarigt testede sortimenter af VFD motor- og servokabler til vedvarende brug i energikæder, som opfylder de specifikke varme- og elektriske krav i de nyeste generationer af omformere.