Siden 2014 er indbrud i varebiler steget – således også i 2017, hvor de seneste tal fra Rigspolitiet viser, at der blev begået næsten 36 procent flere indbrud end året før. Kigger man tilbage på 2014-tallene, så er stigningen helt oppe på over 66 procent, skriver Tekniq.
Ikke nok med, at der bliver begået flere indbrud, der bliver også taget voldsommere midler i brug. I de værste tilfælde er hele bilen ganske enkelt skrællet op – næsten som en sardindåse, og så er alt af værdi fjernet.
– Det er desværre en beklagelig tendens, vi har set over de seneste fire år, og i 2017 er kurven for alvor knækket den gale vej. Ofte kan det have alvorlige konsekvenser for de berørte virksomheder, når værktøjet bliver stjålet og sætter arbejdet i stå, indtil værktøj og materialer kan erstattes, siger Jan Eske Schmidt, underdirektør i Tekniq.
Hvis det af praktiske eller logistiske årsager ikke kan lade sig gøre at sikre bilen bag et hegn eller garage, kan man f.eks. DNA-mærke dem. Det gør dog kun et fåtal, lyder det fra forsikringsselskabet Tryg.
– DNA-mærkning er ikke bare en vigtig del af forebyggelsesindsatsen – det kan også hjælpe den erhvervsdrivende med at skabe sig det fornødne overblik over virksomhedens værdier, idet værdierne løbende registreres i en database. Det gør processen ved tyveri nemmere at håndtere for den erhvervsdrivende, som hurtigere kan se, hvad der mangler, forklarer Charlotte Dietzer, skadechef i Tryg.
Der er ikke meget opmuntring at hente i forhold til opklaringen. Ud af næsten 8.100 anmeldte indbrud i vare- og lastbiler blev der kun rejst 343 sigtelser.
Kilde: Tekniq