Årets varebil 2019 er ikke én, men hele tre biler, nemlig de såkaldte trillinger fra PSA-koncernen, der omfatter bilmærkerne Peugeot, Citroen og Opel. De tre søsterbiler er Opel Combo Van, Citroën Berlingo Van og Peugeot Partner Van.
Det er tre relative klassiske varevogne, som havnede øverst. Her er fokus på anvendelighed, rummelighed og en kabine, der ligger et stykke tættere på personbiler, end mange varevognsførere er vant til. Ligeledes er sikkerhedsudstyret på mange områder på niveau med, hvad man finder i koncernens personbiler.
Til gengæld er drivlinjerne ikke nær så avancerede som de to biler, der kørte ind på 2. pladsen. Her er også tale om et bilsamarbejde, men mellem MAN og VW og deres eldrevne modeller, eTGE og eCrafter.
På tredjepladsen kom endnu en varevognsklassisker, den store Sprinter fra Mercedes, mens der stod Ford Transit Connect på 5. pladsen.
Hov, hvad med 4. pladsen? Her havnede en lidt spøjs bil. Ja, selve bilen er langt fra spøjs, men man skal nok være relativt velbevandret i det pudsige danske afgiftssystem for at forstå, hvordan Totoyas RAV4 kan havne på en 4. plads i kampen om titlen som årets varebil.