“Helt hen i vejret” og “et vildskud af de helt store” .
Sådan betegner Niels Jørgen Hansen, administrerende direktør i Tekniq, den nye såkaldte godskørselslov, der konkret betyder, at alle varebiler over to ton skal omregistreres inden for de næste fire måneder for at få den attest, der skal ligge i bilen.
Idéen med loven er at fange de varevogne, der bruges til at køre gods for andre end ejeren, og hos Tekniq er man man sådan set med på, at man skal forhindre snyd. Men … ifølge Transport-, Bygnings- og Boligministeriets egne skøn drejer det sig reelt kun om cirka 11.500 varebiler. Alle de andre varebiler – og dem er der 275.000 af – bruges kun til eget værktøj og materialer, der anvendes i arbejdet. Alligevel skal alle nu have en ny registreringsattest.
– Man skal naturligvis sikre sig mod snyd med godstransport, men der findes andre og mere smidige måder at komme det til livs på. Med de nye regler skærer man alle erhvervsdrivende med varevogne over én kam og skaber unødig bureaukrati. Det er helt ude af proportioner, siger Niels Jørgen Hansen, der kommer med en klar opfordring:
– Min opfordring til partierne er, at de sætter sig ned og bliver enige om at forenkle reglerne, så de ikke skaber mere administrativt bøvl for virksomhederne. Det er der rigeligt af i forvejen, siger Niels Jørgen Hansen.