Selvom der endnu ikke står en fabrik klar, så er visionerne store hos svenske Northvolt, der vil blive en af de markedsførende inden for produktion af elbilbatterier.
Peter Carlsson, administrerende direktør for Northvolt og tidligere Tesla-chef, vurderer, at virksomheden på sigt vil have fire eller fem fabrikker, der modsvarer den, som altså endnu ikke er bygget i den svenske by Skellefteå.
Batterifabrikkernes kapacitet bliver ikke kædet direkte sammen med antal batterienheder, men i stedet GWh. I dette tilfælde skal den første fabrik være en 32 GWh-fabrik. Det skulle række til rundt regnet 500.000 biler. De første batterier skal efter planen kunne skibes afsted 2021. I perioden 2021-22 skal produktionen være oppe på knapt 16 GWh, altså nok til cirka 200.000 biler. Den produktion er i øvrigt allerede købt af BMW, VW og Scania.
Peter Carlssons vurdering er, at Northvolt vil opnå cirka 20 procent af markedet i Europa, og der er flere årsager til den vurdering. Blandt andet vil fabrikken kun anvende grøn strøm, noget der er afgørende i forhold til hele snakken omkring, hvor grønne elbiler er sammenlignet med andre typer. Man vil også have sin egen komponentfabrik, der skal stå for fremstillingen af det aktive materiale i katoden, og ikke mindst kan man tilbyde sine kunder at tage plads ved udviklingsbordet. Man køber altså ikke blot et standardbatteri.
Kilde: TT