Når ansatte i installationsbranchen skal efteruddannes, foregår det i stigende grad i privat regi, og ikke på de offentlige AMU-kurser. Baggrunden er bl.a., at AMU ikke udbyder de efterspurgte kurser, og at kurser alt for ofte aflyses med meget kort varsel, viser en undersøgelse, som brancheorganisationen Tekniq har foretaget.
I undersøgelsen tilkendegav blot 34 procent af virksomhederne, at de inden for de seneste tre år har benyttet offentligt udbudte AMU-kurser, mens hele 62 procent i samme periode har benyttet private udbydere. Derudover har 28 procent benyttet virksomhedens interne kurser, mens 33 procent har gjort brug af anden efteruddannelse – som f.eks. moduler på erhvervsakademier eller Tekniqs egne kurser.
Undersøgelsen ligger godt i tråd med udviklingen fra tidligere år. AMU-kurserne fylder stadig mindre, hvilket også understreges af tal fra Ministeriet for Børn, Ligestilling og Undervisning. Her er installationsbranchens AMU-aktivitet den laveste i 10 år.
– Installationsbranchen er i konstant udvikling. Det stiller store krav til medarbejderne og deres faglige kompetencer. Derfor er der brug for, at medarbejdere løbende efteruddannes. Installationsbranchens brug af AMU har traditionelt været meget stort, og virksomhederne har generelt været meget tilfredse med kvaliteten på erhvervsskolerne. Derfor er det også ærgerligt at se, at kunderne rykker over til de private udbydere – vel og mærke for at tage kurser, som også kunne udbydes af erhvervsskolerne, siger Tina Voldby, underdirektør i Tekniq.
– I takt med at installationsvirksomhederne så småt er ved at få gang i ordrebøgerne igen, er det i stadig højere grad vigtigt, at virksomhederne også kan være sikre på, at medarbejderne kan komme afsted på kursus de dage, virksomhederne har planlagt driften efter. Aflysninger af kurser er derfor gift for virksomheden og til stor irritation for den enkelte medarbejder. Derfor kan aflysninger og f.eks. også manglende fleksibilitet i kursusudbuddet få fortsat flere til at fravælge AMU. Hertil kommer, at de private kursusudbydere er mere effektive og ”aggressive” i deres markedsføring af kurserne, vurderer Tina Voldby.