Hos installatørvirksomheden Høyrup & Clemmensen har man en klar holdning. Her investerer man i lærlinge, mentorforløb og kompetenceudvikling som modtræk til branchens rekrutteringsproblemer, og man mener, at virksomheder i bygge- og anlægsbranchen bør se sig selv som uddannelsessted og karrierevej.
– Hvis vi ønsker at øge vores aktivitetsniveau og omsætning i fremtiden, bliver vi nødt til at se på, hvordan vi selv kan tiltrække den nødvendige arbejdskraft. Det handler om langsigtede løsninger, og derfor er lærlinge i dag en meget aktiv del af vores rekrutteringsindsats, siger Tom Lindquist, administrerende direktør hos Høyrup og Clemmensen.
Installatørbranchen har udviklet sig fra at sætte spænding på stikkontakter og få lys i armaturer til at arbejde med komplekse algoritmer og implementere nye intelligente løsninger. Derfor er det afgørende, at der løbende bliver tilført ny viden og nye kompetencer til branchen.
– Som moderne elinstallatør har vi brug for de unges viden om nye og intelligente bygningsinstallationer for at kunne følge med. Vi har brug for dygtige digitale praktikere, der kan bruge både hænder og hoved. Når vi vælger at bruge tid på vores lærlinge, er det derfor en investering i fremtiden, som vi oplever, er rigtigt godt givet ud, siger Casper Kjærsgaard, der er lærlingeansvarlig hos Høyrup & Clemmensen.
I juli ansatte Høyrup & Clemmensen fire nye elektrikerlærlinge. Dermed kommer virksomheden op på 20 lærlingen i alt, hvilket svarer til cirka 17 procent af medarbejderne.
Det er langt over det meget omdiskuterede lovkrav fra 2018, der kræver, at virksomheder i bygge- og anlægsbranchen skal have 3,4 procent elever og lærlinge. Hos Høyrup & Clemmensen er der store forventninger til lærlingenes rolle i den fremtidige rekrutteringsstrategi.
– Det er vores forventning, at vi fremover kan rekruttere størstedelen af vores kommende elektrikere blandt vores lærlinge. Vi tror på, at de mange lærepladser er grundlaget for, at vi kan bevæge os med udviklingen og sikre fremgang, siger Tom Lindquist.