Elbiler er stadig ganske eksotiske på de danske veje, men det gælder om at få folk til at prøve dem – ikke bare at snakke om dem.
– Jeg fandt ud af, at jeg ville have en elbil, da jeg var ude at køre i en. Derfor tror jeg, at os, der har en elbil, skal lave sådan en slags Jehovas Vidner – bare uden Jehova. Køre rundt og spørge: Vil du ikke ud at prøve en tur, siger Anders Lund Madsen til Danmarks Naturfredningsforenings Maria Reumert Gjerding i en ny kampagne “Farvel til fossilbilerne”, der har kørt små 14 dage.
I løbet af kampagnen har 7.867 danskere deltaget i konkurrencen om at vinde en elbil i en måned eller en af de 200 andenpræmier: En elbil i en dag.
Den store interesse har været en positiv overraskelse for Danmarks Naturfredningsforening, Clever, der leverer ladeløsninger til elbiler og energi- og fibernetkoncernen SEAS-NVE, der står bag kampagnen.
– Vi er rigtig glade for, at så mange danskere har deltaget. Det giver et klart fingerpeg om, at de er klar til at gøre en indsats for at mindske det stigende CO2-udslip og de fatale konsekvenser det har for kloden, siger præsident i Danmarks Naturfredningsforening, Maria Reumert Gjerding.