Gazellevirksomheden Techtronic Industries Nordic (TTI) med brands som Milwaukee, AEG og Ryobi, har succes med blandt andet at opsøge kunderne ude på byggepladserne med rådgivning og ny teknologi. Siden 2008 har strategien femdoblet omsætningen.
– Vi har et stort kundefokus og prøver at være tæt på kunderne, selv om vi ikke sælger direkte. Det er kernen i vores go-to-market strategi. Vi samarbejder tæt med forhandlere, der er gode til det, og prøver at hjælpe dem så meget, som vi kan, siger Thomas Jacobsson, der har været direktør for den nordiske virksomhed siden 2008.
– Vi har bl.a. nogle ”Jobsite Solutions Teams”, der kører ud på byggepladserne for at demonstrere produkterne direkte til brugerne i forhold til at opnå høj effektivitet og sikkerhed på jobbet. Men det gælder faktisk hele organisationen, at vi prøver at være ude hos kunderne og forhandlerne, understreger Thomas Jacobsson.
Blandt det de viser er, hvordan man kan gøre el-værktøj uinteressant for tyveknægte, som ellers ofte er et stort problem for mange byggepladser. Med den nyeste teknologi er det muligt at låse stjålet el-værktøj, så det ikke virker, før det bliver låst op. Teknologien gør det også muligt for firmaer løbende at holde styr på værktøj. For håndværkeren kan teknologien hjælpe med at holde styr på og dele forskellige værktøjsindstillinger.