Mens vi endnu har de første selvkørende biler til gode, så vurderer John Rich, Fords chef for netop selvkørende biler, i et interview i den engelske avis The Telegraph, at denne type biler kommer til at holde i meget kortere tid end biler i dag. Og at de, modsat de fortællinger der lyder i dag, ikke vil mindske trafiktætheden og give færre trafikpropper. Tværtimod.
Analysen er, at fordi bilerne netop kan køre selv, vil de blive brugt langt mere, og derfor slides hurtigere. Ifølge bilbossen vil de nye biler kun holde i cirka fire år. Og fordi de, i modsætning til mange biler i dag, vil tilbringe langt færre timer på p-pladsen og flere på vejen, vil de også afstedkomme flere trafikpropper – også selvom de kan køre tættere og bedre udnytte asfalten.
På den baggrund mener han heller ikke, at de selvkørende biler skal være fuld-elektriske. De har for kort rækkevidde og for lang ladetid, og dermed udnyttes bilen ikke optimalt. Faktisk sammenligner han en kommende selvkørende bil med nutidens New York-taxi. Den holder i snit 3,8 år.