Selskaberne SEAS-NVE og Energi Fyn ligger helt i top i den nyeste undersøgelse fra EPSI Rating, hvor kundetilfredsheden i den danske energibranche er blevet målt. Generelt er elbranchen præget af et lavt kundeengagement og langvarige kunderelationer, men der er dog sket en tendens til, at flere og flere tager aktiv stilling til, hvor de vil være kunder.
Som tidligere år er kunder, som har taget et aktivt valg af deres elleverandør mere tilfredse, end kunder der ikke har taget et aktivt valg. Årets måling viser derudover, at der en stigende interesse for selv at vælge fra hvilken produktionskilde, man køber sin energi. Og så kan det også nytte at vise samfundsansvar, viser undersøgelsen. De elselskaber, der får de højeste scores på samfundsansvar, er også dem, der får de højeste scores på kundetilfredshed – sådan var det også sidste år.
Mængden af kontakt mellem kunder og deres elselskab er på samme niveau som sidste år, hvor cirka hver fjerde havde været i kontakt inden for de seneste 12 måneder. Dette er et lavt niveau sammenlignet med forsikringsbranchen, hvor 42 procent havde været i kontakt og bankbranchen, hvor det gælder 68 procent. Derimod er fire ud af ti blevet kontaktet af et konkurrerende elselskab inden for de seneste seks måneder og tilbudt at tegne en aftale hos dem, hvilket antyder, at konkurrenterne er meget aktive i forhold til at få fat på nye kunder.