Selvom det i princippet gennem årene er blevet lettere at sammenligne priserne på el, så er det ikke den opfattelse, forbrugerne har, viser analysen “Forbrugerforholdsindeks for 42 danske markeder”.
I analysen scorer forsyningsmarkeder som el og gas lavt på spørgsmålet om gennemsigtighed, og det synes vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Mette Rose Skaksen, er en skam.
– Det er ærgerligt, at forbrugerne synes, det er så svært at sammenligne priser på el og gas. Det er jo produkter, som vi bruger hver dag og derfor samlet set lægger en del penge i.
– Det behøver ikke at være sværere at tjekke el-aftalen end et tilbud på flybilletter eller hotelophold. Det kan klares med få klik på nettet. Og når du alligevel er i gang, kan du også tjekke din aftale med for eksempel forsikringsselskabet og dit mobilselskab, siger Mette Rose Skaksen.
På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan forbrugerne se, hvad de blandt andet skal være opmærksomme på, når de tjekker el-aftalen og på elpris.dk kan forbrugerne tjekke produkter og priser på el.