Tekniq opretter et Energicenter for, at flere forbrugere og erhvervsdrivende kan få tilskud fra den milliardstore energispareordning, som forvaltes af energiselskaberne. Ved at samle installatørernes indsats kan forbrugerne modtage et højere tilskud.
– Energiselskabernes energispareordning (ESO) rammer skævt, og det ønsker vi at være med til at ændre på. Op imod to milliarder kroner opkræves årligt af energiselskaberne til en ordning, som forbrugerne stort set ikke kender. Når forbrugere og erhvervsliv skal levere størstedelen af den grønne omstilling, så må de også have bedre andel i tilskudspengene, siger underdirektør Simon O. Rasmussen, Tekniq, som er talerør for 3.000 installationsvirksomheder.
– Skal målet med den grønne omstilling nås, så må indsatsen forstærkes. Vi kan kun nå målene, hvis husstande og det almindelige erhvervsliv inddrages bedre, så flere investerer i den grønne omstilling. Derfor må de have lettere adgang til ESO-pengene, siger Simon O. Rsamussen.
Oftest er det installationsvirksomhederne – og ikke energiselskabet – som er i dialog med forbrugerne om, hvordan man konkret sparer på energien. Derfor er det også vigtigt, at ordningen kendes og bruges mere af installatørerne, når de taler energi med kunderne.
For at brede ordningen ud har Tekniq oprettet Tekniq Energicenter, som gør det enkelt for installationsbranchen at hente tilskud hjem til kunderne. Det er ofte ved at forny el-, lys-, vand- eller varmeinstallationerne, man kan opnå flest energibesparelser. Oveni er der tale om investeringer, der er hurtige til at tjene sig hjem.
– Energiforbedringer i boliger og erhvervslivet udgør et stort potentiale for den grønne omstilling. Men boligejere og erhvervslivet savner information om tilskudsmulighederne, som kan være afgørende for om man beslutter sig til at investere i energiforbedringer, siger Simon O. Rasmussen.