I begyndelsen af næste år skal Dansk Center for Lys for 12. gang finde en vinder af årets lyspris, og denne gang er der udvalgt fire kandidater:
K.B. Hallen
K.B. Hallen, en af Danmarks store kulturinstitutioner, er genopstået i en moderne arkitektonisk fortolkning. Lysdesignet til publikumsområder, herunder foyerer, lounge og mødelokaler, barer og hallen samt forpladsen er indstillet til lysprisen. På samme måde som i den gamle hal er det også i den nye materialerne, der definerer bygningens æstetik. Farverne i bygningen kommer fra materialerne selv eller lyset, der er en væsentlig og integreret del af arkitekturen.
Lyset både underlægger sig og fremhæver de arkitektoniske greb, der tegner K.B. Hallens ikoniske profil, samtidig med at det enkelte steder spiller med som iscenesættende element. Det karakteristiske buede og mønsterfoldede loft i den store hal fremhæves med en diskret belysning, der består af LED-moduler med en optisk avanceret løsning.
I foyeren slås en dynamisk tone an ved hjælp af belysningen fra en lysrig med miniudgaver af sceneprofilspots. Til grundbelysning i nedre foyer er anvendt indbyggede downlights, der skaber en underspillet og varieret oplevelse af det store areal. Forpladsen inviterer til ophold både før, under og efter koncerter og fungerer også som passage for dem, der dagligt færdes i området. I midten af pladsen er et rekreativt område med beplantning, der sammen med belysningen giver en spændende skyggetegning. Lysgivere placeret på nabobygningernes facader oplyser tilkørslerne og sikrer god navigation med minimal brug af master.
Enghave Kirke
Enghave Kirke har i forbindelse med en større ombygning fået et lyst og luftigt kirkerum med mere dagslys og mulighed for at skabe forskellige scenarier ved hjælp af kunstlys. Lysdesignet til den nye kirkesal er indstillet til lysprisen. Disponeringen af det ombyggede kirkerum er blevet ændret markant for at skabe større dagslysindfald samt lysere og mere reflekterende overflader.
Kunstlyset udnytter de muligheder, som kirkerummet indeholder. Der er oplagt LED-skinner i store stålprofiler langs dragere i loftet, således at belysningen kan projiceres på de skrå lofter og det buede hvælv, som på den måde bliver brugt som reflektorer. Mellem de store stålprofiler, på tværs af kirkesalen, er der udspændt stålwirer, og i disse er der ophængt i alt 55 pendler.
Ophængningen beskriver en bue, hvor de frit hængende pendler svæver i forskellig højde over balkoner, pulpitur og gulvflade. Pendlerne kan opfattes som “dalende fakler” og består af et kobberrør, hvor der i den øverste halvdel er skåret nogle smalle slidser. Reflektioner på pendlernes kobberindervægge sørger for et varmt og nærmest rødligt lys. De store plane loftsflader og det buede hvælv belyses af minimalistiske og næsten usynlige lineære armaturer. Lofterne virker som reflektorer for et blødt indirekte strølys, som formår at gøre fladerne levende.
Kombinationen af blødt strølys og de rettede spots giver mulighed for forskellige lysscenarier i kirken til kirkelige handlinger og til eksempelvis koncerter. Alle armaturer kan styres via Dali og KNX.
The Krane
Den tidligere kulkran i Nordhavn i København er nænsomt renoveret og danner nu ramme om hotel, spa og mødelokaler. Lysdesign til disse samt til udendørsopholdsområde er indstillet til lysprisen.
Kranens store glaspartier sørger for et stemningsfuldt dagslysindfald og vid udsigt til vandet og himlen. Lyset, vandet og himlens foranderlighed er omdrejningspunktet i designet af The Krane. Når man bevæger sig mellem kranens forskellige funktioner, oplever man varierende rumligheder, der understreges af lysforholdene.
Oplevelserne spænder fra det overvældende dagslys i møderummet til hotelværelsets mørke intimitet. Mødelokalet er karakteriseret ved store glaspartier, hvis transparens gør, at rummet synes nærmest at forsvinde i stålstrukturen. Når mørket falder på, tændes læselamper, der er nedfældet i mødebordet. Hotelværelset er beklædt i sortmalede planker, som skaber et roligt udtryk og kontrast til himmellyset. Små spots på lysskinner danner sammen med tagets stålkonstruktion et enkelt mønster i loftet. Spa-rummet er holdt i lyse farver, og store glaspartier sørger også her for, at dagslyset lukkes ind. I de mørke timer forsynes rummet med lys fra indbygningsspots i loftet.
For at skabe fleksibilitet og kontinuitet er der overvejende anvendt Dali-styrede miniaturelysskinner i projektet. Deres enkle og industrielle udtryk passer til kranens oprindelige udtryk, og man kan afhængig af behov, både skabe grundbelysning og sætte spot på udvalgte elementer. Lyset kontrolleres fra et kontrolpanel i hvert rum.
Tivoli Hjørnet
Tivoli Hjørnet er opført i tre etager med en bugtende glasfacade og en tilbagetrukket bygning på taget. Bygningen, der har et samlet areal på 8.500 m², indeholder blandt andet madmarkedet Tivoli Food Hall i gadeplan, Hotel Nimb og en offentlig tilgængelig tagterrasse på øverste etage. Indstillet til lysprisen er lysdesignet til de indvendige etager, Tivoli Food Hall, Hotel Nimb, herunder indvendig belysning og tagterrasse, samt facadebelysning.
Den multifunktionelle bygning åbner Tivoli op mod byen med en nutidig facade udadtil. Glasfacaderne mod Bernstorffsgade og Vesterbrogade har en særligt integreret dynamisk facadebelysning, der skifter tema i løbet af døgnet og årets højtider. Den buede og etageforskudte facade ind mod Tivoli har en belysning, der fremhæver bygningens form og giver lys til terrasser og et poolområde øverst. I Hotel Nimb er der udført individuelt design til alle rum.
Dette indebærer særligt udviklet belysning både i suiter, gange, terrasse og facade. Alle detaljer er koordineret med resten af byggeriet og Tivolis øvrige design. Der er i de øvre etager justerbare lodrette gardiner, der afskærmer for direkte sollys ind i bygningen. Der er arbejdet med lysscenarier, der forholder sig til dagslys, skumring aften og nat.
Lyset er programmeret i forhold til de forskellige årstider. I stueplan er der tonede ruder, der dæmper lysindfald, og indvendige lyskilder skaber synlighed udefra. Væg- og loftflader i gange er afstemt til samspil med lys og mørke. I Tivoli Food Hall er alle boder underlagt krav til koordineret belysning, der spiller sammen med den generelle belysning. Der er overalt valgt LED-baseret belysning. De RGBW farvede armaturer i facadebelysningen mod gaden er modificeret, så de hvide dioder er 2700K og optisk modificeret til Tivoli, så de parvis skaber harmoniske lysforløb opefter.