Installationsbranchen (el og VVS) er inde i en højkonjunktur med mange opgaver, men trods det høje tempo og mange jobs, så er klageniveauet ganske lavt, viser tal fra Ankenævnet for Tekniske Installationer. Det er ganske vist steget fra 231 sager til 198, men i forhold til de mange opgaver mener sekretariatschef for ankenævnet, Jane Fischer, at branchen klarer det flot.
– Niveauet er virkelig, virkelig lavt, når man tager i betragtning, hvor mange opgaver der bliver lavet for private forbrugere i løbet af et år. Det er meget små promiller af den samlede opgavemængde, der ender med en sag hos ankenævnet, siger Jane Fischer.
Ud af de 231 klager, som ankenævnet modtog i 2018, blev der afsagt kendelse i 138 af sagerne. Forbrugerne fik medhold i 36 sager, delvist medhold i 14 sager, mens de indklagede virksomheder fik medhold i 72 sager.
Den største sagsgruppe drejede sig om arbejdets kvalitet (121), dernæst regningens størrelse (59) og kvalitet/pris (50) på tredjepladsen.
En stor del af sagerne kan henføres til forventningsafstemning, og her kan en bedre kommunikation tage mange af konflikterne i opløbet. Det kan for eksempel være ændringer i forhold til det oprindelige tilbud, der fører til højere priser.
– Det kan kunderne sagtens forstå, hvis blot de bliver informeret ordentligt om det, siger Jane Fischer.
Ankenævnet for Tekniske Installationer er et privat godkendt ankenævn, der er stiftet af brancheorganisationen Tekniq, Parcelhusejernes Landsforening og Forbrugerrådet Tænk.
Kilde: Tekniq