Aarhus Kommune har landets største offentlige belysningsanlæg med omkring 60.000 lyspunkter. Det kræver en drift og vedligeholdelse, der er effektiv, kompetent og grøn. Størrelsen gør, at kommunen ikke selv har kapacitet til opgaven, men samtidig skal en løsning være energirigtig og effektiv.
Netop reducering af energiforbruget har været en udslagsgivende faktor for, at Aarhus Kommune har indgået en ny kontrakt på drift og vedligeholdelse af vej, sti- og effektbelysning med Verdo, der trådte i kraft 1. juli 2019 og løber til og med 2025.
For at optimere logistikken og sikre en mere miljøvenlig kørsel har Verdo udviklet digitale løsninger og værktøjer. Det gælder blandt andet GPS-overvågning af køretøjerne, så virksomheden kan hidkalde den nærmeste bil, når der sker kritiske fejl og dermed udlede så lidt CO2 som muligt, når belysningen skal serviceres.
Alle Verdos montører er også udstyret med en tablet, hvor alle 60.000 lyspunkter og hundredvis af kabelskabe i Aarhus Kommune er tegnet ind på et digitalt kort. Det gør det nemt at håndtere fejl og mangler, fordi montørerne helt nøjagtigt kan se, hvor de skal køre hen, og hvilken gadelampe der evt. er gået i stykker. På den måde slipper Verdo for at køre unødigt for at finde frem til den fejlmeldte lampe.
En anden fordel ved det digitale kort er, at kommunen selv kan følge med i opgaveløsningen. Når borgere, Aarhus Kommune eller Verdo selv har meldt fejl, lyser den pågældende lampe rødt på kortet. Når Verdo har afsluttet opgaven, kan montøren på sin tablet registrere arbejdet digitalt på stedet og ændre lampens status til grøn.