Digitaliseringen af danske virksomheder skal ikke bare fortsætte – den skal sættes yderligere et gear eller to op, mener man hos Dansk Industri, der har afsat 10 millioner kroner til projektet ”Tech der tæller”. Et af en hel række af initiativer i indsatsen er skræddersyede forløb, hvor den enkelte virksomhed guides gennem en digital omstilling i tæt samarbejde med andre virksomheder, eksperter og fagmedarbejdere i DI.
– Vi har store ambitioner om at løfte digitaliseringen i Danmark og i danske virksomheder. Derfor skifter vi nu gear og starter den omfattende indsats. Danmark hører til i verdenseliten, når det gælder digitalisering, men vil videre. Danmark skal fortsat være et konkurrencedygtigt samfund internationalt, og derfor er der brug for at øge digitaliseringen og brugen af avancerede teknologier – ikke bare i virksomhederne, men også i det offentlige, siger direktør Lars Frelle-Petersen, DI.
Den nye indsats skal blandt andet komme helt ud i den enkelte virksomhed med råd og vejledning, men DI opfordrer samtidig regeringen og Folketinget til at få lagt en ny, samlet strategi for den digitale udvikling i Danmark. Mange virksomheder er endnu ikke kommet i gang med digitalisering og mindst af alt med brugen af avancerede teknologier som kunstig intelligens.
Nye tal fra DI viser, at fire ud af ti virksomheder ikke har været i gang med projekter om at digitalisere deres forretning inden for de seneste to år. Tallene bygger på en undersøgelse blandt 400 virksomheder. Den viser også, at en tredjedel af virksomhederne slet ikke er gået i gang med at bruge big data, blockchain, 3D-print, kunstig intelligens eller andre avancerede teknologier.
– Vi kan se, at virksomheder, der digitaliserer, får en gevinst ud af det. Digitalisering giver dem en konkurrencefordel, og det er jo det, der skal skabe flere job og mere velstand her i landet. Derfor vil vi i DI sætte mere mandskab ind på at hjælpe vores medlemmer med at tage deres næste digitale skridt, siger Lars Frelle-Petersen.
Kilde: DI