De kommer nærmere og nærmere, de selvkørende biler. Bosch og Daimler, som blandt andet står bag Mercedes-Benz, tager nu næste skridt i udviklingen af helt selvkørende biler. Parterne har valgt Californien som pilot-lokation, hvor man fra anden halvdel af 2019 vil være i stand til at afprøve en helt selvkørende shuttle service på udvalgte ruter.
Pilotprojektet skal demonstrere, hvordan man kan løse nogle af problemerne ved at integrere mobilitetstjenester som Moovel, bildeling som car2go og tilkaldetjenester som MyTaxi på intelligent vis.
En afgørende faktor for fuldt-selvkørende og førerløse biler i bymiljøer er en pålidelig genkendelse af bilens omgivelser ved hjælp af diverse sensorer. At analysere og tolke data for derefter at omsætte dem til kørekommandoer i løbet af meget kort tid kræver enorm computerkraft, en redundant systemarkitektur samt det højeste niveau af sikkerhed.
For at opnå dette høje niveau af sikkerhed, bliver de nødvendige computeroperationer foretaget i parallelle kredsløb. Det betyder, at systemet øjeblikkeligt har et alternativt system at trække på, hvis det er nødvendigt. Bosch og Daimler baserer selve køresystemet på en kontrolenhed bestående af adskillige individuelle kontrolenheder. Den amerikanske teknologivirksomhed, Nvidia, leverer platformen, som kræves til dette. Denne platform skal også køre algoritmerne fra Bosch og Daimler, som er baseret på kunstig intelligens og styrer selve køretøjets bevægelse.