Med kampagnen “Mindre strøm – mere bundlinje” ønskede Energistyrelsen at sætte fokus på, hvor meget der faktisk var at hente ved at skifte til LED fremfor at beholde den nuværende lyskilde. Kampagnen var målrettet detailbutikker, der ifølge styrelsens vurdering kunne spare noget, der ligner en kvart mia. kr. over en syv års periode.
I løbet af årene 2016 og 2017 har mere end hver tiende af landets små og mellemstore detailbutikker haft besøg af Energistyrelsens folk, og en evaluering har vist, at kampagnen har givet pote. Foreløbig har 29 procent af butikkerne efterfølgende taget fat i en elektriker eller installatør for at få skiftet til LED. Yderligere 24 procent overvejer skiftet, som ofte har en meget kort tilbagebetalingstid, og det er en vigtig pointe. Den største hindring for at foretage et skifte ligger nemlig i selve finansieringen, for selvom investeringen er tjent hjem over kort tid, så skal der stadig være penge i kassen til at foretage investeringen.
Idéen med at komme ud til brugerne, i denne omgang butikkerne, for at komme med konkrete idéer til forbedringer, var der stor tilfredshed med, viser rapporten i øvrigt.