Prysmian Group navngiver kommende kabellægningsskib

Prysmian Group tager et afgørende skrift fremad med hensyn til realisering af et nye banebrydende kabellægningsskib. Den grundlæggende designfase er i vid udstrækning afsluttet og detaljeret konstruktion er godt i gang. Stålskæring startede i maj 2019 og køludlægningsarbejde startede i sidste uge på Vards moderne værf (del af Fincantieri Gruppe).

Koncernen ejer allerede tre avancerede kabellægningsfartøjer Giulio Verne, Cable Enterprise og Ulisse til projektinstallation med dybvandsinstallationsfunktioner på op til 3.000 meter, såvel som lavvandsinstallation.

Navnet Leonardo da Vinci er globalt anerkendt og hylder det berømte multigeni, kunstner og intellektuel fra den italienske renæssance. Det nye skib skal efter planen være i fuld drift i 2Q af 2021. Med en investering på over 170 mio. euro, vil dette strategiske aktiv styrke Prysmians projektudførelsesevne og one-stop-shop markedstilgang.

Besætningskomfort og sikkerhed er også højt prioriteret. Skibet kan indkvartering 120 personer og er designet med rigeligt af arbejds- og rekreative områder, herunder et fuldt udstyret fitnesscenter, auditorium, spillelokale, daglokale og officer lounge. Dette nye aktiv vil konsolidere koncernens ledende position inden for undersøiske kabelprojekter og øge kapaciteten til at insource eksterne installationsopgaver samtidig med at levering og udførelse opnås til tiden.

”Leonardo da Vinci vil være det mest avancerede kabelskib på markedet, og det vil dramatisk forbedre koncernens projektudførelsesegenskaber og evne til at støtte vores kunder, med opgradering af elnettet til støtte for den grønne omstilling,” udtaler Hakan Ozmen, EVP Projects, Prysmian Group.

  • 2 roterende karruseller på 7.000 og 10.000 tons
  • Udstyr til kabelinstallationer ned til 3.000 meters dybde
  • Capstan kapacitet på op til 100 ton
  • 2 uafhængige nedlægningslinjer for øget operativ fleksibilitet
  • Pullerttræk på ca. 200 ton
  • Heavy Duty Plough, Hydroplow, Sea Mole and Otter
  • DP3 dynamisk positioneringssystem
  • Hybrid 21 MW fremdrift med 6 generatorer og 2 energilagringssystemer
  • Batteripakkerne akkumuleres ‘peak shaving’, når energibehovet er stort
  • Lavere brændstofforbrug og emission
  • Driftsautonomi på 90 dage og en transithastighed over 14 knob
  • To lukkede hangarer til fjernbetjente køretøjer (ROV’er)
  • Et helideck til start og landing af Sikorsky S92-typen og AW 101