Eatons research afslører gab mellem krav og kompetencer hos datacentre

Research, som er udført af Eaton, har påvist de udfordringer, som datacentre og it-eksperter kæmper med hver dag. Et stadig større behov og flere digitale initiativer betyder flere udfordringer i datacenteradministration, og researcharbejdet viser, at fremtidssikring af infrastruktur og energibesparelse er områder, hvor mange professionelle mener, at de kan gøre det bedre og ikke har tillid til deres kompetencer. Tre ud af fire (74 %) mener, at datacenterets driftssikkerhed og effektivitet har direkte indflydelse på it-tjenesternes kvalitet. Mere end hver tiende (15 %) mener, at deres primære it-ressourcers og anlægs modstandsdygtighed samt Disaster Recovery foranstaltninger ikke er nok, og kun hver tredje (36 %) har fuld tillid til strømstyringen.

Ved undersøgelsen spurgte man 320 eksperter fra europæiske datacentre om deres administratorers mulighed for at håndtere de stadig større krav til infrastrukturen og deres mulighed for at håndtere, at strømstyring bliver mere kompliceret. Resultatet viser en tydelig sammenhæng mellem it og branchen: 82 % af de adspurgte mener, at de vigtigste virksomhedsprocesser afhænger af it, og 78 % mener, at kvaliteten ved levering af it-tjenester har direkte indflydelse på virksomhedens succes. Men mere end halvdelen (54 %) mener, at digitaliseringen af de primære virksomhedsprocesser lægger pres på it, mens en tredjedel (33 %) mener, at udfordringerne vokser.

Et af de primære resultater af undersøgelsen er, at selvom operatører mener, at der er behov for større investering i deres infrastruktur og anlæg, så er der mangel på kompetencer i forbindelse med strømstyring. Mere end halvdelen mener, at deres anlægs infrastruktur skal styrkes med hensyn til strøm og køling (53 %) samt robusthed og Disaster Recovery (55 %), vist ved at over en tredjedel (36 %) har oplevet et langvarigt eller forstyrrende nedbrud i de seneste tre måneder. 35 % mener, at det er vanskeligt at administrere strømdistributionen i selve datacenteret, mens yderligere 42 % mener, at det bliver sværere. Hver 10. (12 %) har begrænset tillid til egne kompetencer til at administrere og styre strømmen. Mere end halvdelen (52 %) har kun begrænset tillid.

“Datacentre er under stadig større pres, når de skal håndtere den stadig stigende vækst og flere og flere udfordringer, f.eks. ved stigende brug af virtualisering eller nye initiativer”, udtaler Dale Vie, som er CEO hos Freeform Dynamics, der har udført undersøgelsen. Han påpeger, at disse udfordringer betyder, at det vigtigste spørgsmål for datacenteroperatører er, hvor godt de kan følge med.  “Én ting, som er tydeligt, er, at mulighederne for administration og styring bliver endnu vigtigere”, udtaler han. “Men der er tilsyneladende en udbredt mangel på viden om, hvilke nye værktøjer man har til rådighed, som kan hjælpe administratorer af datacentre. Nogle af dem har allerede investeret i nye værktøjer, mens andre skal finde ud af, hvad der kan hjælpe dem.”

“Arbejdsbyrden hos datacentrene er stigende i takt med at branchen stiller flere og flere krav. Disse udfordringer forværres af manglen på tillid til kompetencerne, værktøjerne og ekspertisen til at administrere datacentermiljøer effektivt, især med hensyn til strøm”, udtaler Dennis O’Sullivan, som er Data Centre Solutions Operations Specialist hos Eaton. “It-administratorer og datacenter-fagfolk har brug for en enkel, holistisk oversigt og integreret kontrol over infrastrukturen, så de kan være sikre på, at de administrerer datacenteret mere effektivt.”

Den research, der henvises til i dette dokument, er udført af Eaton og udformet og udført af Freeform Dynamics. Der blev givet input via en online undersøgelse, hvor 320 datacentereksperter medvirkede fra september til oktober 2016. Du kan hente en kopi af research-resultaterne på  www.eaton.eu/Infrastructure_with_Intelligence.